De zandloper als basisinstrument van de gymles

Zandlopers tijdens de gymles

Tijd te kort tijdens het geven van de gymlessen? Een zandloper biedt de uitkomst!

De leerlingen kunnen zelf te tijd bijhouden, leuk maar vooral ook leerzaam! Op jonge leeftijd is de zandloper een goed en makkelijk middel op de leerlingen zelf de leiding te geven. Hierdoor kan de docent zich bezighouden met de andere aspecten van het bewegingsonderwijs. De zandloper kan op verschillende manier ingevuld worden: voor het wisselen van functie, voor het wisselen van partner en voor het bijhouden hoe vaak de leerlingen iets kunnen binnen de tijd. Wanneer de leerlingen tikkertje doen, kunnen zij na een minuut wisselen van tikker. Wanneer de kinderen in tweetallen een oefening doen, dan kunnen zij, wanneer de tijd om is, wisselen van tweetal. Daarnaast kunnen de leerlingen ook bijhouden hoe vaak ze een oefening kunnen binnen de tijd. (Bron: https://www.gymspiratie.nl/3-manieren-waarop-zandlopers-je-helpen-met-gymles-geven/)

“Kinderen kunnen al op jonge leeftijd zelfstandig een oefening reguleren en ontwikkelen de competenties hiervoor. Ze snappen snel het concept van de zandloper en hierdoor heb ik al docent meer tijd voor andere aspecten van het bewegingsonderwijs.” Aldus Niek Welleweerd, gymdocent van Sportservice Groep. “Op een aantal scholen waar ik de gymles verzorg, ben ik bezig met deze zandlopers. De leerlingen van groep 1 t/m 8 kunnen zelf met dit concept aan de slag. De leerlingen zijn enthousiast en ikzelf ook!”