Een extra uurtje gym in de week

Extra gym (MRT)

MRT
Sinds 29 januari is er gestart met MRT (extra gym) op de Koningsbergerschool in Bergentheim. Op de Koningsbergerschool is eerst door een kinder-fysiotherapeut een screening gedaan onder alle leerlingen van groep 1 en 2. Uit deze screening komen de kinderen die motorisch wat minder vaardig zijn. Deze leerlingen komen in aanmerking voor de MRT (extra gym). Nadat er toestemming gevraagd is van de ouders komen deze leerlingen 10 weken extra gymmen bij de daardoor speciaal opgeleide MRT docent.

Opzet lessen
De groep bestaat uit gemiddeld 4 tot 8 kinderen, dit is afhankelijk van hoeveel kinderen er uit de screening komen. De kinderen met faalangst en andere angsten kunnen aansluiten bij de MRT lessen. Denk hierbij aan kinderen met een laag zelfbeeld of angst om over de kop te gaan. Deze kinderen kunnen veel baat hebben bij een extra keer oefenen in de week.

Tijdens de lessen wordt er zoveel mogelijk geoefend wat er tijdens de gymles die week aan bod komt. Zoveel mogelijk is er aandacht voor de persoonlijke achterstanden van het kind. Bijvoorbeeld als een kind moeite heeft met balanceren, dan is dit een onderdeel waar het kind extra mee kan oefenen. Daarnaast is het ook belangrijk dat een kind weet wat hij/zij moet doen als het niet lukt.

Herkenbaarheid
Tijdens deze extra gymlessen is er veel aandacht voor situaties die de week daarna aan bod komen, met daarnaast ook extra activiteiten. Denk bijvoorbeeld een ballon hoog houden met de voeten. Hierbij moet het kind zijn balans houden en dit is bij balanceren ook het geval. De extra aandacht en de extra pogingen die een kind kan krijgen, is behoorlijk groter dan in een gewone klas. Als een kind in een gewone gymles de balanceerbalk oefent zal het maximaal 6 tot 10 keer zijn in de les. Tijdens het uurtje extra gym kunnen de leerlingen het dubbel zoveel oefenen of misschien wel meer.

Niet alleen de specifieke oefeningen dragen bij aan de ontwikkeling, maar juist ook de nevenactiviteiten. Door de kleine groepen is er meer persoonlijke aandacht. Voor de kinderen die een laag zelfbeeld hebben is dit ideaal om extra te oefenen en toch te zien dat ze het wel kunnen. Kinderen krijgen veel persoonlijke aandacht en gerichte en persoonlijke aanwijzingen van docent die weet wat hij/zij doet.

Doel
Het doel van deze lessen extra gym is dat de kinderen uiteindelijk op een hoger niveau weg gaan dan dat ze binnen kwamen. Dit zorgt ervoor dat de kinderen in de reguliere lessen beter meekomen. Dit zorgt er ook voor dat de docent die lesgeeft minder aandacht kwijt is aan het op niveau werken met deze kinderen. De kinderen weten door de extra gym al welke opdrachten er komen en kunnen op eigen niveau meekomen.

MRT-docent
Hannie Ellenbroek, gymdocent en MRT-docent: ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen plezier beleven in de gymlessen. Dit kan het beste als elk kind op zijn eigen niveau mee kan bewegen. Voor kinderen die angstig zijn is het heerlijk om deze angst te overwinnen of minder angst ervaren. Kinderen die in hun jeugd veel bewegen, zullen op latere leeftijd ook meer blijven sporten. Sporten is gezond en goed voor het welzijn van de mens. Dit is de reden waarom ik het zo belangrijk vind dat kinderen plezier hebben in het sporten.’

Bent u ook geïnteresseerd in extra gym of wilt u extra informatie ontvangen, neem dan contact op met ons.

Challenge accepted concept vector Free Vector