Levelwerk in de gymles.
Kies het level dat bij jou past!

Level Up! Leren en groeien in de gymles

Binnen Sportservice Groep hebben wij meerdere bijscholingen per jaar, ook wel inspiratiesessies genoemd. De leerkrachten van de scholen hebben studiedagen, onze vakdocenten hebben inspiratisessies. In overleg met de collega´s worden de onderwerpen bepaald. De medewerkers van Sportservice Groep zijn veel uitvoerend bezig, denk aan het verzorgen van gymlessen, het uitvoeren van de SportBSO of het organiseren, het uitvoeren van sporttoernooien en aanvullende werkzaamheden binnen de school. Hierdoor zijn de inspiratiesessies in de gymzaal. In de praktijk ervaren wat het is en hoe ermee gewerkt kan worden. Op deze manier kan het vrijwel meteen toegepast worden binnen de school, de kinderopvang of de vereniging.

Levelwerk

De eerste inspiratiesessie van het schooljaar stond in het teken van levelwerk. Leerlingen bewegen op hun eigen niveau en leren op hun eigen niveau. Sommige leerlingen kunnen goed bewegen en anderen wat minder. Sommige leerlingen maken grote stappen en sommigen wat kleinere. Dit is, net als bij de andere vakken, helemaal prima. De boodschap van deze inspiratiesessie is dan ook: ‘win van jezelf!’. Als jij beter wordt dan je was, dan doe je het goed! Beter is dus een breed begrip en is voor iedereen anders.

De term ‘levels’ staat ongeveer gelijk aan niveaus, alleen hangt er aan het woord ‘level’ minder een waarde aan. Daarom is er bewust gekozen om dit woord te gebruiken. Heeft een leerling een level gehaald, dan ga je naar het volgende level toe. Hierbij heeft de leerling de leiding en bepaald hij/zij zelf waar te starten en wanneer hij/zij klaar is om naar het volgende level te gaan. Hoe deze levels ingevuld gaan worden, is aan de vakdocent. De vakdocent is opgeleid om dit arrangement goed in te richten en dit goed naar de leerlingen te communiceren. Ziet de vakdocent dat één of meerdere leerlingen bij een te hoog level beginnen, dan moet hij dit op een goede manier duidelijk maken aan de leerling(en). Zo beginnen de leerlingen op hun eigen level en kunnen zij deze oefening goed uitvoeren. Hierdoor ontstaat een succes ervaring. Natuurlijk is de vakdocent er om ondersteuning te bieden binnen deze levels of om hulp te verlenen als dit nodig is.

Rapporten

Het mooie aan het werken met levels is dat er op de rapporten van de leerlingen een zin kan komen te staan wat een leerling kan. Bijvoorbeeld: ik kan zelfstandig een handstand maken tegen de muur, terwijl er bij een andere leerling kan staan: ik kan een handstand met oplopen tegen de muur. Het minder zeggende cijfers staat er niet meer en de ouders van de leerling weten precies wat hun zoon/dochter kan. Dit kan van één of meerdere onderdelen uit de gymles. Daarnaast kan er ook een regel staan over het gedrag, het begrijpen wat er gezegd wordt of dat de leerling de gymkleding altijd in orde is. Een zin op een rapport geeft op deze manier een goede omschrijving van een kind en kan in de context geplaatst worden.

Het was weer een leerzame inspiratiesessie met een andere kijk op het bewegingsonderwijs!

Wil je meer weten over levelwerk in de gymles, neem dan contact op met ons: info@sportservice-groep.nl.